*FITLOOP: WANDEL JE FIT*

Eén van de nieuwste trends op gezondheid- en trainingsgebied is Body Walking, ook wel Fit Walk.
Net zoals eerder de Aerobics en Step-training, overgewaaid uit de V.S.
In Amerika zijn nu zo’n 80 miljoen Fit Walkers van uiteenlopende leeftijden, en het aantal groeit nog steeds.
Fit Walk kan worden beschouwd als wandelen in ferme pas, met als doel de conditie te verbeteren.
Door een krachtige armbeweging en een sterke afzet van de voet, zijn veel spieren tegelijk actief.
Daardoor komt de hartslag op een niveau dat nodig is om conditioneel vooruit te gaan.
Anders dus dan bij het straatje om met de hond!

Behalve versterking van hart, longen en de betreffende spieren, heeft Fit Walk nog meer positieve kanten :
het verbetert de conditie van hart en bloedvaten
· kan positief werken bij hoge bloed-druk
· vermindert de kans op osteoporose (botontkalking)
· verbetert het cholesterolgehalte
· is een prima vet-verbrander

Verder is de kans op blessures minimaal, vooral omdat er geen schoksgewijze belasting is, zoals bij rennen en springen. Heel belangrijk voor mensen met knie- of rug-klachten, maar ook voor gewrichten die jaren hebben gerust/geroest.
Wordt Fit Walk dan nog aangevuld met wat spierversterkers en rek- en strekoefeningen, geeft dat een heel complete en prettige training.

Lijkt Fit Walk je wel wat en wil je de juiste techniek onder de knie krijgen ?
Jan Barends van de sportschool aan de Herenstraat wil het je graag leren.

Zelf maakte hij jaren geleden kennis met Fit Walk en werd zo enthousiast, dat hij de nieuwe bewegingsvorm niet alleen opnam in zijn lessen, maar er ook zelf op uit trok.
Verdeeld over een aantal zomervakanties liep hij het Pieterpad (de lange-afstands-wandeling van Pieterburen (Gr.) naar de Pietersberg (Li.) met een totale lengte van 485 km.) en maakte hij een voet-tocht van Noord Italië naar Rome !

Ook dit seizoen zal hij met verschillende groepen “wandelend” te vinden zijn op o.a. het wandelpad bij het sportcomplex in Voorhout.